Välkommen till

LANDSBYGGAREGUIDEN
logo logo

På landsbygden finns alla förutsättningar för att förverkliga dina idéer. Har du ett företag eller driver en förening i Österbotten? Har du en dröm eller idé du vill utveckla? Se videon, formulera din idé och hör av dig till oss. Vi hjälper dig!

 

 

 

Välkommen till Landsbyggareguiden, platsen där ni hittar stöd och idéer för att lyfta fram er egen region. Guiden är utformad som ett steg-för-steg-verktyg där ni kan bygga er egen kampanj. I varje avsnitt finns praktiska guider att ladda ner, som ger tydliga arbetssätt och konkreta tips – baserade på våra erfarenheter här i Österbotten.

Börja överst på sidan för att skapa en helhetsbild: 1) konceptet, 2) varumärket, fortsätt till 3) strategin och slutligen 4) verkstaden. Kolla även in 5) resultaten samt tips på framgångsfaktorer för en lyckad kampanj.

Konceptbeskrivningarna bygger på grundmaterialet från Landsbyggareconcept.se. Lycka till, och tveka inte att höra av er om ni har några frågor!

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Färdig webbsida – bara att docka på
  • Instagramkonto med stor följarskara
  • Lathundar som hjälper och förklarar
  • Attitydprojekt som stärks av att vi är många
  • Gratis föreläsning som inspiration att komma igång
  • Kontakta oss för tilläggstjänster och hjälp med skapande och distribution av kampanj

1

Kom i landsbyggarestämining

LANDSBYGGARE

CONCEPT

2

Att vårda ett  varumärke

VAD ÄR EN

LANDSBYGGARE?

3 

Följ strategin och skapa en plan

STRATEGI 

OCH PLAN

3 

Följ strategin och skapa en plan

DAGS FÖR

VERKSTAD

1. KONCEPT

LANDSBYGGARE & KAMPANJEN

I centrum för kampanjen står de Landsbyggarna.

De drivna entreprenörerna och föreningarna som bygger landet. Att skapa sitt eget liv på platsen där man vill leva. Att se möjligheterna och genomföra dem. Att låta drivkraften och passionen styra och att dela den med andra. Det är att vara Landsbyggare!

Landsbyggare och kampanjen utgår från plattformen www.landsbyggare.fi som steg för steg vill inspirera fler att ta steget.

Vi driver trafik till hemsidan via Instagram-kontot Landsbyggare och via vår egen Facebooksida med det material vi tagit fram. Vi arbetar även med en opinionssida där Landsbyggare, vi och andra kan sprida sin positiva bild av landsbygden.

Kampanjen bygger också mycket på samarbete och spridning via Landsbyggare och entreprenörerna som delar bilder och filmer från kampanjen för att tillsammans förstärka bilden av landsbygden på den plats vi befinner oss. Som en del av kampanjen har bilder tagits och filmer gjorts där Landsbyggarna porträtteras, ger sina bästa tips för att komma igång och en film som berättar hur vi kan hjälpa till att förverkliga idéer. Landsbyggarna representeras i varje regional kampanj av ett antal företag, fördelade över både bransch och geografiskt område som alla på sitt sätt bidrar till regionens utveckling.

Vi vill med kampanjen inspirera andra genom att visa de Landsbyggare som redan vågat ta steget, för att få fler att satsa på sin idé eller flytta till landsbygden för att driva sin verksamhet eller utveckla sin idé.

Alla som vill kan bli en Landsbyggare, och när man väl har bestämt sig ska man kontakta oss.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

2. VARUMÄRKET LANDSBYGGARE

Landsbyggare bidrar till att skapa en positiv, uppdaterad och äkta bild av landsbygden.

Landsbyggare är de som flyttar till en plats och tar med sig drivkraft, kompetens och kapital. Landsbyggare är också befintliga entreprenörer som är modiga, envisa och energiska. Landsbyggare vill inte problematisera landsbygdsfrågan, inte ha debatt eller skapa ett vi och dem. Landsbyggare vill lyfta den attraktiva bilden av människor som lever i ett digitalt samhälle och väljer en plats de gillar. Vi har med detta i grunden skapat Landsbyggarnas varumärke utifrån några nyckelbegrepp som är viktiga att förstå.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

MÄNNISKOR

Vi väljer att lyfta människor som står för vad de säger och med stolthet kallar sig Landsbyggare. Men för att de ska bygga den gemensamma bild vi vill så styr och regisserar vi både filmer, bilder och texter utifrån varumärkets värden.

HÖG KVALITET

Det material vi jobbar med är film, bild och text. Kvaliteten är avgörande och en film måste planeras, få ett manus och förberedas för att hålla den kvalitet vi efterfrågar. Detsamma gäller för bilder och texter. Det är av största vikt att jobba med duktiga fotografer och skribenter.

PLATSENS BETYDELSE

Filmbilder och stillbilder ska spegla det unika för platsen. Det som gör att Landsbyggaren trivs och älskar sin bygd. Samtidigt ska bilderna passa in i de värden vi som Landsbyggare vill förmedla; nära till naturen, tid för annat, jobb som livsstil. 

ETT GEMENSAMT VARUMÄRKE ATT VÅRDA

När flera jobbar med begreppet Landsbyggare är det av största vikt att gör det på liknande sätt. Om vi alla är enade så blir den gemensamma rösten stark och tydlig. Det gynnar oss alla för vi blir välkända och intressanta. Om vi däremot spretar åt olika håll, använder olika bild- och formspråk, väljer annan inriktning eller andra begrepp, då urholkar vi begreppet Landsbyggare. Du som vill hänga på, följ planen på den här sidan. Du som har egna idéer och vill åt ett annat håll, använd gärna våra idéer men kalla det något annat än Landsbyggare.

 

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

RAMAR FÖR VARUMÄRKET LANDSBYGGARE

Varumärket Landsbyggare är varumärkesskyddat av Leader Aktion Österbotten. För dig som vill använda varumärket Landsbyggare finns både möjligheter och vissa skyldigheter. Möjligheterna är så klart att dra nytta av något som är etablerat, känt och andas en positiv känsla. Skyldigheterna är att hålla dig inom de ramar vi satt både visuellt och digitalt.

Primärfärgen består av en orange. 

Det finns ytterligare en komplementfärg för att kunna förstärka och förtydliga t ex
budskap eller kanske bara som en dekoration. Samtliga färger kan även användas med 80% alternativt 40% i opacitet för ökat färgspektrum vid behov.

Profilfärgerna kan användas som t ex bakgrundsplattor till textfält. Observera att alla texter som läggs på dessa plattor
skrivs med vit textfärg. Tänk på att färger framträder olika på olika material och papper samt att efterbehandlingar kan påverka färgtonerna.

För bästa resultat bör man alltid visuellt jämföra provet med en aktuell Pantone® färgguide då i samråd med kunniga konsulter hos reklam-, webb-, PR-byråer eller liknande.

TYPSNITT
En viktig del i vår grafiska profil är typografin. Den spelar stor roll för att skapa igenkänning och bör användas
konsekvent. Vårt huvudtypsnitt är Fjalla One för både rubrik, ingress och brödtext. Vi använder oss av Helvetica Neue som komplementtypsnitt exempelvis vid produktion av filmer och trycksaker.

Vid längre löptexter eller vid produktion av marknadsföringsmaterial används PT Serif.

Dessa typsnitt används för trycksaksproduktion:
Rubriker: Fjalla One och Helvetica
Löptexter: Fjalla One
Längre löptext: PT Serif

LADDA HEM FJALLA ONE
LADDA HEM PT SERIF

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

En fotograf har sitt arbetssätt och sin stil. Några tips kan ändå vara på sin plats när det handlar om att fotografera Landsbyggare. En Landsbyggare är modig, envis och energisk, de bor på en plats de älskar, de har en drivkraft och en passion för det de gör och för sitt liv. Bilderna ska inge ett lugn, samtidigt som de har en energi i sig där vi visar vad Landsbyggarna gör i sin vardag.

Några tips hur Landsbyggare Österbottens fotograf gått till väga.

ALLMÄNNA TIPS TILL FOTOGRAF:

◾Var lyhörd. Vem är det jag ska fotografera? Vilken är hen, vad gör hen?
◾Var nyfiken. Ställ många frågor och lär känna personen du ska fotografera.
◾Var närvarande. Hitta situationer och miljöer som speglar personen.
◾Visa engagemang och intresse. Visar du dig intresserad vinner du förtroende och den du ska fotografera slappnar av och känner att hen är bland vänner
◾Ta dig tid. Kaffepauserna är viktiga, där möts samtalen.
◾ Välj många olika vinklar. Gör fotona intressanta.
◾Redigering. Lyft färger och kontraster.
◾Känslan du vill åt. Smakfullt och lätt 

FOTO OCH FILMNING
Fotograferingen av en Landsbyggare sker
samtidigt som filmningen äger rum. Detta för att miljöer och känsla ska vara detsamma men också för att spara Landsbyggarens tid. Innan materialet ska filmas och fotas så skapas manus gemensamt med de Landsbyggare som ska porträtteras. Filmare och fotograf behöver prata ihop sig innan och gemensamt skapa en plan och upplägg för dagen, för att vara så effektiva som möjligt och få ut så mycket bra material som möjligt.

Filmare, fotograf och projektledare måste i förväg prata ihop sig så att alla tre har samma bild av de landsbyggare som ska filmas.

TIPS: SKAPA EN MOODBOARD
Skapa en moodboard innan fotograferingen
av Landsbyggare, så att du vet vad du söker
för bilder och känsla.

En Landsbyggare ska alltid porträteras både i sitt yrkesliv men gärna också i sin privata miljö, som många gånger är en stor anledning till att välja livet som entreprenör på landsbygden. Ord som kan vara vägledande är passion, rörelse, stolthet, något som andra vill vara en del av, det goda livet av landsbygden, naturen, närheten, gemenskap.

Försök fånga strävan, men ändå värme. Drivkraft men ändå livskvalitet. Egen styrka men ändå gemenskap. Ljust men ändå toner av mörkt.

TIPS: FÅNGA GEMENSKAPEN
Även om det är enskilda landsbyggare som porträttas är det en fördel om det är fler människor med på några av bilderna, för att trycka på gemenskapen som finns på landsbygden.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Facebook är en kanal för spridning av Landsbyggare-konceptet, framförallt lokalt och regionalt. Här kan
Landsbyggare och andra i er närhet tipsa sina vänner att dela och delta. Se till redan från början att du har
ett Business-konto. Det är då du kan annonsera och mäta på ett effektivt sätt.

FACEBOOK-SIDA

Välj vilken Facebook-sida ni vill använda som
avsändare. (Vi valde Landsbyggare Maaseutuilijat). Antingen är det er egen organisations Facebook-sida, om ni
känner att det finns utrymme för Landsbyggare att ta plats där. Eller så väljer ni att starta en Facebooksida bara för Landsbyggare. Fördelen med att använda er befintliga sida är att ni kopplar samman Landsbyggare med er egen organisation, och stärker på så sätt ert eget varumärke också. Dessutom har er befintliga sida troligen redan en följarskara som är intresserad av landsbygdsutveckling.

Fördelen med att skapa en ny Facebooksida för bara landsbyggare är att sidan blir tydlig, konkret och enhetlig. Innehållet mixas inte med annat innehåll. På Facebook delar ni filmer, bilder och texter i lagom mängd. Ni kan också dela länkar till längre artiklar/blogg-lägg som ni publicerar på exempelvis er hemsida. Ni uppmuntrar folk att dela
inlägg och ni nyttjar kanalen till att annonsera.

SE EXEMPEL: facebook.com/landsbyggaremaaseutuilijat

FACEBOOK-GRUPP

Starta gärna en Facebook-grupp för Landsbyggare. Den fungerar som en mötesplats för de Landsbyggare som finns i er närhet. Här kan gruppmedlemmarna peppa varandra, ställa frågor, föra samtal och tillsammans stärka känslan för att vara just Landsbyggare och goda ambassadörer.

Ni kan också dela positiva nyheter och saker som är kopplade till Landsbyggare-satsingen som
Landsbyggaredagar

SE EXEMPEL: https://www.facebook.com/groups/3425739154413900

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Instagramkontot ”Landsbyggare Maaseutuilijat” är vår främsta distributionskanal för alla organisationer som har valt
att anamma konceptet Landsbyggare. Det är här som vi sprider bilder och filmer av människorna som
bygger landet och som i sin tur skapar bilden av vad Landsbyggare är.

Landsbyggarna kommer från hela Finland och bidrar tillsammans till att stärka det gemensamma varumärket och bilden av och möjligheterna på landsbygden. Vi arbetar gemensamt för att för att få fler följare som vill bli inspirerade till en flytt till landsbygden och för att få upp ögonen för andra sätt att leva och att det går att förverkliga sina drömmar om ett liv på landsbygden.

TIPS:

Inlogg till kontot och instruktioner om vad som gäller exakt den tid ni vill nyttja kontot får ni av oss på Leader Aktion Österbotten. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare i att komma igång med Landsbyggare.

INSTRUKTION

Grattis! Ni har valt ut Landsbyggare, filmat och fotat och nu är det dags att sprida detta till fler och skapa
en kampanj.

DISTRIBUTION: Vårt bästa tips är att skapa en plan för spridning (se exempel på distributionsplan) detta för
att se till att få en bra blandning av olika Landsbyggare, miljöer och för att alla ska veta när ni släpper
materialet, så att Landsbyggarna själva kan dela det vid samma tidpunkt för att få största möjliga effekt.
Ni kan förbereda kampanjen och inläggen genom olika verktyg.

UPPLÄGG: Under den perioden som ni delar er kampanj på Landsbyggare-kontot. Så ska det hållas levandet genom att dela två till fem inlägg per vecka. Genom att dela en kombination av bilder och kortare filmer skapas liv.

INLÄGG: Inläggen reflekterar Landsbyggarens perspektiv, antingen ber ni Landsbyggarna själva skriva
en kort text om varför de valt ett liv på landsbygden (se exempel) eller använd delar av det manus till filmerna som ni arbetat fram tillsammans. Till inlägget taggar ni #landsbyggare #leader #landsbygdsutveckling och eventuella egna taggar.

SPRIDNING AV KORTARE FILMER som inlägg, ska även läggas som en del av stories. De stories ni skapar med
Landsbyggare, kan ni spara under er region/destination/organisationsnamn.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

I konceptet Landsbyggare är webben samlingspunkt. Här finns allt material, här har vi kontaktpersoner och kontaktvägar för den som vill veta mer och här finns inspiration som gör att de som längtar till landsbygden ska få så mycket med sig att de ska våga och vilja ta steget.

För att dra nytta av varandras material och innehåll har vi en landsbyggare-webb som är öppen för alla som vill nyttja konceptet Landsbyggare. Här lägger ni texter, bilder, filmer och annan information som ni önskar ha med.

För att dra nytta av varandras material och innehåll har vi en landsbyggare-webb som är öppen för alla som vill nyttja konceptet Landsbyggare. Här lägger ni texter, bilder, filmer och annan information som ni önskar ha med.

INNEHÅLLET

Innehållet på webben bygger på att inspirera och locka potentiella Landsbyggare till en flytt.
Huvuddelen i webben är uppdelat i tre spår:

Inspireras av andra – här finns filmer med befintliga Landsbyggare som är både inspiration men också konkreta tips.
n

Så kommer du igång – information om vem du kan kontakta, vad vi kan göra för dig och vilka möjligheter som finns här. Kan vara både film, kontaktformulär, text och bild.

Framtidens landsbygd – här finns artiklar och andra texter som Landsbyggare skrivit själva och som lyfter fram deras argument för varför landsbygden och landsbyggare är viktiga.

Det är viktigt med call to action. Alltså tydliga möjligheter för besökaren att agera vartän de är på sidan.
Besökaren ska känna sig inspirerad till att vilja agera.

ER EGEN WEBBSIDA 

Sidan landsbyggare.fi är byggd i wordpress. Första sidan är en allmän sida som beskriver vad en Landsbyggare är. Därefter har varje region/område möjlighet att själva skapa en undersida. Den kommer då
att heta landsbyggare.fi/xxxxxx. Ni bestämmer själva vad xxxx ska vara. Idag finns landsbyggare.fi/osterbotten/

PRAKTISKT TILLVÄGAGÅNGSSÄTT 

Ta kontakt med Leader Aktion Österbotten för att få ett inlogg till wordpressidan. Beroende på vilken kunskap
i wordpress ni har finns några olika alternativ. Om ni har kompetens själva att skapa en ny undersida likt
Aktion Österbotten så gör ni det. Har ni inte kompetens själva så ber ni den webbyrå ni brukar jobba med eller ber
Aktion Österbotten om kontaktuppgifter till den som byggt ursprungssidan så hjälper någon av dem till att koppla
på just er region.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

När vi skriver på hemsidor, i debattinlägg eller på sociala medier påverkas läsarens uppfattning av
varumärket av hur vi skriver. Orden vi väljer och hur vi formulerar oss ger varumärket en röst, och tonen
på den rösten är minst lika viktig som den visuella delen av vår kommunikation. Låter vi formella och distanserade? Eller avslappnade och kompismässiga? Är vi kortfattade eller utförliga?Vilken typ av uttryck använder vi?

För att stärka varumärket Landsbyggare ska vi försöka hålla ihop sättet vi skriver på, så att mottagarna får intrycket av en röst – vilket inte är samma sak som att vara upprepande.

TONALITET

Tonalitet är hur varumärket låter i text. Det kan variera lite med situationen – vilket media vi skriver
för – men ska i grunden reflektera varumärkets personlighet. Med det menar vi: vi skriver inte likadant i en
debattartikel riktad till beslutsfattare, som i ett Facebook-inlägg om en av våra Landsbyggare. Men det finns
en grundton som går igen i alla våra texter.

VI UTTRYCKER OSS ENKELT OCH OKOMPLICERAT. Vi är positiva och ser möjligheter, och det reflekteras också i hur vi skriver. Vi fastnar inte i att beskriva motgångar eller svårigheter, möjligen kan det användas som en kontrast för att skapa dramatik i en längre text. I så fall är svårigheten något som övervinns.

VI UNDVIKER LÅNGA MENINGAR, och omständliga förklaringar med många bisatser som trasslar in sig i varandra, som gör texten svår att tolka, vilket denna mening kan vara ett exempel på. Som sagt: Vi skriver enkelt och rakt på sak.
Gärna korta meningar. Men det får inte bli löjligt kort eller uppstaplat, variation i texten gör den roligare att läsa.

LANDSBYGGARE HAR EN STARK PASSION och det märks när vi skriver. Men vi är också jordnära och verklighetsförankrade. I text betyder det bland annat att vi inte staplar positiva adjektiv på varandra. Kom ihåg: vi är ju enkla.

VI ÄR GENERÖSA MED TIPS SOM KAN INSPIRERA andra att göra samma resa som vi. Och vi gör det på ett vänligt, personligt sätt – som från en kollega till en annan. Det betyder bland annat att vi tilltalar läsaren med ”du” – inte ni, och inte heller Du eller Ni med versal begynnelsebokstav. Vi pratar direkt till läsaren, som är en person.

VI ANVÄNDER NORMAL SAMTALSTON och visar respekt för att läsaren gör sin egen bedömning av det vi skriver. Det
betyder bland annat att vi inte ”översäljer” och att vi är sparsamma med utropstecken. En vanlig punkt som skiljetecken ger ofta ett starkare intryck. Punkten ger intryck av självförtroende, att vi vet med oss att vi har ett intressant budskap. Snarare än att vi måste ropa ut vårt budskap i någon slags desperation. (Men det är klart: när vi firar något och är glada, då märks det. Då kan det bli både ett utropstecken och två – Hurra, vi är nominerade!!)

KOM IHÅG:
enkelt – rakt på sak – positivt – inspiration –normal samtalston

VI ÄR:

Drivkraft och passion
Påhittiga förnyare
Envisa på ett positivt sätt Gnetiga
Moderna, hållbara
Möjlighet
Visionärer
Kompetens
Verklighetsförankrade
Inkluderande
Rakt på sak

VI ÄR INTE:

Formella
Nostalgiker
Gnetiga
Gammalmodiga
Svårt, besvärligt
Drömmare
Tomt snack
Tveksamhet
Exkluderande
Invecklad

 

3. STRATEGI

PROJEKTPLANEN STYR VERKSAMHETEN

 

Steg ett för dig som vill hänga på Landsbyggare är att göra din egen plan.

Även om vi har konceptualiserat Landsbyggare för att underlätta för dig så behöver du ta några egna beslut. Vilket geografiskt område verkar du inom och vilket geografiskt område riktar du dig mot? Vilka Landsbyggare har du idag och hur mäter du att det jobb ni gör ger bra resultat?

En stark rekommendation är att göra en nollmätning innan du påbörjar arbetet. På så sätt kan du enkelt se vilket utfall din satsning gett. Dags att sätta igång. Ladda ner dokumenten och fyll i dina egna svar!

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

4. VERKSTAD

COMMUNITY – TILLSAMMANS NÅR VI UT

Vilken stark röst vi skulle vara om alla som bor och verkar på landsbygden också ropar tillsammans..

Berättar vad vi gör, hur vi lever våra liv och hur vi når våra drömmar. För att våga berätta och för att bli en inspiratör behöver vi ha platser där Landsbyggare kan samlas och utbyta idéer. En sådan är Landsbyggaredagen – en dag med inspiration, utbildning, coaching och möten som gör att deltagarna går stärkta därifrån och känner att ”Landsbyggare är något jag stolt sträcker på mig och säger att jag är”. Att hylla Landsbyggare genom att utse Årets Landsbyggare i några olika kategorier skapar självförtroende hos enskilda individer och är ett bra sätt att nå ut med begreppet till närområdet, framförallt via media.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

INSPIRERAS

Grunden i projektet Landsbyggare är att lyfta befintliga Landsbyggare. Detta gör vi framförallt via film och bild i digitala kanaler. Det är Landsbyggarna som kan beskriva och förklara hur deras liv är och på så sätt inspirera andra till att vilja detsamma. Alltså att ta steget och flytta till landsbygden för att förverkliga sina drömmar. Att välja rätt personer, att satsa tid och engagemang på att göra riktigt bra filmer och att skapa en bra plan för spridning av dessa är ett av projektets viktigaste byggstenar.

Se ditt Landsbyggare-projekt som kampanjer. Kanske börjar du med en sommarkampanj, sedan gör du en vinterkampanj och som nummer tre gör du en höstkampanj. Till varje kampanj har du mellan fem och nio Landsbyggare. Här kan du läsa om de olika stegen och tips på hur du ska tänka och agera.

Vill du få inspiration, så hittar du exempel på bilder och film längre ner på sidan!

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

Filmerna är bärande i Landsbyggarekonceptet. De skapar känsla och är en viktig grund i vår
kommunikation. För att lyckas behöver du lägga tid, engagemang och jobba med en bra filmare.
Så här har vi i Aktion Österbotten jobbat för att skapa det vi vill.

VILKA FILMER INGÅR I KONCEPTET?

Se filmerna som två spår. Dels filmer som blir unika för varje landsbyggare, dels fyra masterfilmer där alla Landsbyggare bidrar till det totala innehållet. Samtliga filmer har vi klippt i en liggande version och i en kvadratisk version för att passa
både webb och sociala medier. Önskar ni använda stories behövs även en stående.

SPÅR 1 – LANDSYGGAREFILMER

KORTA LANDSBYGGARE: Filmen ska puffa till huvudfilmen (Landsbbyggarefilm) men också kunna stå för sig själv. Filmen presenterar en Landsbyggare inklusive dennes drömmar och tankar. Ungefär en minut lång. Låt gärna filmerna starta så att man kommer rakt in i historien. Välj ett första säg som skapar känsla och nyfikenhet för att tittaren ska vilja få mer
kunskap och intresse om personen på filmen. Därefter lite bakgrund om varför de flyttat och vad de gör. Avsluta med en twist som får tittaren att le.

KORTA BÄSTA TIPSET / VARDAGSLYX: Varje Landsbyggares bästa tips klipps ihop separat så att de kan spridas och kommuniceras enskilt. Ungefär 30-40 sekunder lång.

KORT MOODFILM: Varje Landsbyggares känsla kommer fram i en 30-sekunders lång film. Välj en aktivitet, en
händelse. Kan vara måndagsmöte (i badtunnan) eller kafferast (vid sjön med termos). Används för att
puffa till Moodfilmen men ska också kunna stå för sig själv. Filmas med fördel sist då Landsbyggaren hunnit bli avslappnad och ett kvällsljus börjat komma som skapar stämning.

SPÅR 2 – MASTERFILMER

MOODFILM: En inspirationsfilm där bilder på alla Landsbyggare vävs in. Filmklipp från olika verksamheter och personer finns med. Den är ungefär två minuter lång med spekarröst som hjälper åskådaren att se drömmen om vad en Landsbyggare kan vara. Jobba med tempot, se till att få fram miljöljud och få stämningen av ljuden att harmonisera med musiken.
Försök skapa en poetisk film och välj en bra speaker. En person som är en Landsbbyggare och brinner för det vi gör är bra. Moodfilmen görs med fördel sist av alla filmer. Moodfilmens manus ska användas samt fördefinierad musik. (Finns på landsbyggarekonceptet.se)

BÄSTA TIPSEN: Ihopklippt version av alla dina Landsbyggares tips, en film som är ungefär 1,30 lång.

LANDSBYGGAREFILM: En film som är mer konkret än moodfilmen. Här får vi argumenten till varför Landsbyggarna är nöjda med sina liv och sina val. Citat i kombination med spekerröst. Filmen är 3.30-4.00 minuter lång. Använd inte samma speaker
som i moodfilmen. Här kan vi vara lite mer konkret än poetisk. Befintligt manus ska användas samt fördefinierad musik. (Finns på landsbyggarekonceptet.se)

AVSÄNDAREFILM: En film som beskriver vad ni som organisation kan hjälpa till med. Klippbilder från Landsbyggare-filmerna varvas med intervju med projektledare eller liknande. Filmen ska uppmana till action. Cirka tre minuter lång

ARBETSPROCESSEN

1. URVAL

◾ Vilka Landsbyggare ska du filma? Vi utgår från ett antal kriterier och skapar en bruttolista.
◾Spridning i våra aktuella kommuner.
◾Spridning inom olika branscher (kanske någon/några branscher är extra viktiga, då måste det finnas minst en Landsbyggare
inom den)
◾Spridning på ålder
◾Spridning på kön
◾Spridning av etnicitet
◾En mix av storys
◾En mix av yrken/sysselsättning
◾Naturskönt boende med en mix av hav, stad, skog, sjö, gård, inland, älv etc.)
◾Gärna någon som sticker ut, är en profil och som redan idag har sociala konton med stor räckvidd.

◾Människor som har ett driv och som identifierar sig med att vara Landsbyggare och visa den.
◾ Attraktiva bilder av att allt är möjligt.
◾Entreprenöriella människor som brinner för landsbygden och kanske är aktiv i någon förening.
◾ Människor som kan förmedla en känsla av community (flera människor i bild som visar att det inte är ensamt på landsbygden utan tvärtom!)

Det kan också hjälpa att tänka att du ska attrahera olika sorters människor, någon som attraheras av
kultur, friluftsliv, akademiker, hipster osv. Ställ dig frågan vilken Landsbyggare, skulle få någon annan att
längta efter ett nytt sätt att leva sitt liv på – som får personer att våga ta steget?

Dessa identifieras genom egna kontakter, samarbetspartners, finansiärer, tidigare Landsbyggare, nätverk
och kollegor. Bruttolistan får gärna vara stor. Kriterierna hjälper dig att välja ut en mix av till exempel tio.
Dessa tio får en öppen fråga om de är intresserade av att delta och vi följer upp de vi i första hand vill ha med
först. I en första filmomgång bör ni ha minst fem Landsbyggare för att få tillräckligt med innehåll och en bra
så kallad masterfilm.

2. FÖRBEREDELSER

Gör research på de Landsbyggare som ska filmas. Antingen via telefon eller ett möte. Skapa dig en bild
av vilka de är, vad de drivs av och hur deras vardag och omgivning ser ut. Passa på att informera om
Landsbyggare och vad de bidrar till genom att ställa upp. Se till att de får en helhetskänsla för Landsbyggarekonceptet och resultaten. Förklara i samtal eller mejl även att de kommer att få tillgång till bilder och filmer att dela själva. Prata gärna om vilka situationer och platser det skulle funka att filma på.

Hur ser din vardag ut? Kan vi arrangera något som inte skulle skett just den dagen? Vad gör ni när ni är lediga och njuter? Vad är det bästa med att bo och verka på din plats? Kanske familjen och barnen ska vara med i något klipp. Över huvud taget, se till att Landsbyggaren inte är ensam hela tiden. Då vi vill skapa en känsla av gemenskap är det bra att få med fler personer, till exempel kunder eller familj. Researchen ska ge en grund att jobba vidare med manus och text. Avsätt cirka 9.00-14.00 för filmning och foto. Förbered Landsbyggaren på att detta kommer ske så att de också är förberedda. Gör ett inspelningsschema på hur ni vill jobba. Då kommer allt rulla på i bra takt.

3. MANUS

Till varje Landsbyggare behöver du två manus. Ett huvudmanus som är cirka en minut långt samt ett kortare bästa tips. Skriv manus till alla Landsbyggare samtidigt för att få en helhetskänsla för filmernas olika karaktärer. Skriv vad du vill att personerna ska säga och vilka olika ställen du ser att ni ska filma. En bra riktlinje är att sträva efter att ha ett 80 procent färdigt manus. Vissa delar ändras på plats utifrån förutsättningar och spontanitet. Skicka manuset i förväg till Landsbyggaren så hinner han eller hon fundera på innehållet.

4. FÖRBEREDELSER PÅ PLATS

Avsätt tid, gärna upp till en timme att sitta med Landsbyggaren och prata igenom manus, platser, upplägg osv. Låt Landsbyggaren läsa manuset och om personen inte känns spontan kan det vara bättre att de pratar fritt utifrån manusstolpar hellre än läsa innantill.

5. FILMNING

Börja med manusintervjun. Välj en intervjuplats som beskriver landsbygden, platsen och känslan hos den som intervjuas. Någonstans där den jobbar eller ofta befinner sig på fritiden. Filma Landsbyggaren enligt manus (eller stolpar) och ta om så många gånger det behövs. Det är helt okej att filma i korta delar. Låt projektledaren stå bredvid kameran så att Landsbyggaren kan prata med denne och inte direkt in i kameran. Tempot är viktigt och det gäller att coacha Landsbyggaren till att andas lugnare, inte stressa, prata långsammare och jobba för att få pratet att låta spontant. Var inte nöjd efter första klippet bara för att de satte texten utan ta gärna om för att hitta rätt tempo. Efter manusintervjun är det dags för bästa tipsen. Här filmas Landsbyggarna med fördel i rörelse. Samma sak gäller, ta om tills det sitter. När de två intervjudelarna är avklarade är
det dags för klippbilder. Efter första manusintervjun kommer ofta idéer på vilka typer av klippbilder som vi behöver. En del har ni tänkt ut i förväg, andra kommer spontant när ni hör Landsbyggaren prata. Klippbilder som behövs är de som fångar miljön,
naturen och känslorna. Kaffe över öppen eld, ge djuren mat, röra i grytan, vandra i skogen osv. Bilder som beskriver Landsbyggarnas vardag och liv. Glöm inte bort att filma ljudet. Det är viktigt i klippningen sedan. För att etablera platsen används drönare. Ett tips är att ta många drönarbilder då det ofta finns ett behov av sådana bilder till bland annat vinjetter och
masterfilm.

6. KLIPPNING

Grovklipp korta mood och korta bästa tipsen först. Det är ofta de mest konkreta och tydliga. Därefter klipper ni korta Landsbyggare. När de korta som handlar om respektive Landsbyggare är gjorda blir det enklare att plocka highligts till masterfilmerna.

7. MUSIK, TEXTNING, LOGOTYPER

Musiken är en lågmäld positiv låt – har inte fått svar på vad den heter och om vi kan ladda ner den till webben? Alla filmer kan med fördel textas utom moodfilmerna. Dessa måste tala sitt eget språk och vi förordar att man i inlägget skriver att tittaren ska
slå på ljudet. Textning på svenska och/eller engelska beroende på målgrupp. Textningens syfte är i första hand att sociala medier idag inte har ljudet på som default. Alla masterfilmer avslutas med #landsbyggare och slutplatta med loggor och de kortare med #landsbyggare mot ”suddig” miljöbild I samtliga filmer utom moodfilmerna sätts landsbyggare-logotypen i högra hörnet för att sätta varumärket.

8. KORREKTUR OCH LEVERANS

Låt Landsbyggarna se materialet i förväg så att de har chans att reagera om något inte känns bra. Leverera information med tidplan och spridningsförslag till alla Landsbyggare så att de också kan bidra till spridningen vid rätt tillfälle. Landsbyggarna får
använda filmer och bilder i egna kanaler vilket blir deras payback och positiva bieffekt av att delta. Allt kan med fördel levereras via till exempel WeTransfer.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

En fotograf har sitt arbetssätt och sin stil. Några tips kan ändå vara på sin plats när det handlar om att fotografera Landsbyggare. En Landsbyggare är modig, envis och energisk, de bor på en plats de älskar, de har en drivkraft och en passion för det de gör och för sitt liv. Bilderna ska inge ett lugn, samtidigt som de har en energi i sig där vi visar vad Landsbyggarna gör i sin vardag.

Några tips hur Landsbyggare Österbottens fotograf gått till väga.

ALLMÄNNA TIPS TILL FOTOGRAF:

◾Var lyhörd. Vem är det jag ska fotografera? Vilken är hen, vad gör hen?
◾Var nyfiken. Ställ många frågor och lär känna personen du ska fotografera.
◾Var närvarande. Hitta situationer och miljöer som speglar personen.
◾Visa engagemang och intresse. Visar du dig intresserad vinner du förtroende och den du ska fotografera slappnar av och känner att hen är bland vänner
◾Ta dig tid. Kaffepauserna är viktiga, där möts samtalen.
◾ Välj många olika vinklar. Gör fotona intressanta.
◾Redigering. Lyft färger och kontraster.
◾Känslan du vill åt. Smakfullt och lätt 

FOTO OCH FILMNING
Fotograferingen av en Landsbyggare sker
samtidigt som filmningen äger rum. Detta för att miljöer och känsla ska vara detsamma men också för att spara Landsbyggarens tid. Innan materialet ska filmas och fotas så skapas manus gemensamt med de Landsbyggare som ska porträtteras. Filmare och fotograf behöver prata ihop sig innan och gemensamt skapa en plan och upplägg för dagen, för att vara så effektiva som möjligt och få ut så mycket bra material som möjligt.

Filmare, fotograf och projektledare måste i förväg prata ihop sig så att alla tre har samma bild av de landsbyggare som ska filmas.

TIPS: SKAPA EN MOODBOARD
Skapa en moodboard innan fotograferingen av Landsbyggare, så att du vet vad du söker för bilder och känsla.

En Landsbyggare ska alltid porträteras både i sitt yrkesliv men gärna också i sin privata miljö, som många gånger är en stor anledning till att välja livet som entreprenör på landsbygden. Ord som kan vara vägledande är passion, rörelse, stolthet, något som andra vill vara en del av, det goda livet av landsbygden, naturen, närheten, gemenskap.

Försök fånga strävan, men ändå värme. Drivkraft men ändå livskvalitet. Egen styrka men ändå gemenskap. Ljust men ändå toner av mörkt.

TIPS: FÅNGA GEMENSKAPEN
Även om det är enskilda landsbyggare som porträttas är det en fördel om det är fler människor med på några av bilderna, för att trycka på gemenskapen som finns på landsbygden.

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Facebook är en kanal för spridning av Landsbyggare-konceptet, framförallt lokalt och regionalt. Här kan
Landsbyggare och andra i er närhet tipsa sina vänner att dela och delta. Se till redan från början att du har
ett Business-konto. Det är då du kan annonsera och mäta på ett effektivt sätt.

FACEBOOK-SIDA

Välj vilken Facebook-sida ni vill använda som
avsändare. (Vi valde Landsbyggare Maaseutuilijat). Antingen är det er egen organisations Facebook-sida, om ni
känner att det finns utrymme för Landsbyggare att ta plats där. Eller så väljer ni att starta en Facebooksida bara för Landsbyggare. Fördelen med att använda er befintliga sida är att ni kopplar samman Landsbyggare med er egen organisation, och stärker på så sätt ert eget varumärke också. Dessutom har er befintliga sida troligen redan en följarskara som är intresserad av landsbygdsutveckling.

Fördelen med att skapa en ny Facebooksida för bara landsbyggare är att sidan blir tydlig, konkret och enhetlig. Innehållet mixas inte med annat innehåll. På Facebook delar ni filmer, bilder och texter i lagom mängd. Ni kan också dela länkar till längre artiklar/blogg-lägg som ni publicerar på exempelvis er hemsida. Ni uppmuntrar folk att dela
inlägg och ni nyttjar kanalen till att annonsera.

SE EXEMPEL: facebook.com/landsbyggaremaaseutuilijat

FACEBOOK-GRUPP

Starta gärna en Facebook-grupp för Landsbyggare. Den fungerar som en mötesplats för de Landsbyggare som finns i er närhet. Här kan gruppmedlemmarna peppa varandra, ställa frågor, föra samtal och tillsammans stärka känslan för att vara just Landsbyggare och goda ambassadörer.

Ni kan också dela positiva nyheter och saker som är kopplade till Landsbyggare-satsingen som
Landsbyggaredagar

SE EXEMPEL: https://www.facebook.com/groups/3425739154413900

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

Att sprida de filmer och bilder som du skapat tillsammans med Landsbyggare är en av de viktigaste uppgifterna för att lyckas med Landsbyggare. Ibland kan det vara enklare att ta fram material än att få tillräcklig spridning på det, så därför är det bra att lägga lite extra tid på att planera distributionen och tänka till hur man ska nå ut på bästa sätt. Om man inte når ut till de som vi vill ska nås av Landsbyggare, så når vi inte heller målen med att locka människor och inspirera till ett liv på landsbygden.

Vi vill så klart att så många som möjligt ska se det vi gör. Bli inspirerade av Landsbyggare och våga ta steget. Så kom ihåg: att distribuera ut materialet och sprida det till våra målgrupper är en av dina viktigaste framgångsfaktorer. För att underlätta för
dig – har vi tagit fram lite tips och förslag. Se även exempel på en distributionsplan inför att nå ut med en kampanj.

Om ni följer riktlinjerna för produktion av material, så kommer det finnas möjlighet att sprida ert Landsbyggare-material genom vår främsta distributionskanal, Instagramkontot för Landsbyggare. 

BUDGET

Planera in ungefär lika mycket pengar på distribution som du lägger på produktion, så vet du att du håller höjd på att nå ut och sprida materialet till målgruppen du önskar nå.

MÅLGRUPP

Målgruppen vi vänder oss till är kreativa, skickliga och samarbetande entreprenörer och föreningar
som vill utveckla landsbygden (25-50 år, som bor eller vill flytta till området och intressenter (landsbygdsorganisationer, politiker m.fl.

LANDSBYGGARE SOM AMBASSADÖRER

När du träffar Landsbyggarna för att filma dem; se till att skapa en god relation så att de självmant blir ambassadörer och vill sprida det du gör. Prata om vilka kanaler de har och hur de kan bidra till att filmer sprids. På landsbyggarekoncept.se finns ett exempel på mail som Leader Höga Kusten skickade till Landsbyggare när ni skulle påbörja vår vinterkampanj. Landsbyggarna får självklart både tillgång till foton och filmer som en del av att det är del i kampanjen.

Kampanjen bygger också mycket på samarbete och spridning via Landsbyggare och entreprenörerna
som delar bilder och filmer från kampanjen för att tillsammans förstärka bilden av landsbygden.

TIPS: Uppmuntra i  kommunikationen med Landsbyggarna att det är viktigt att dela materialet samtidigt för att nå så stor
spridning och effekt som möjligt. Uppmuntra även till att använda hastag #landsbyggare för att stärka varumärket och
nå ut ännu mer.

INSPIRERA GENOM ATT PORTRÄTTERA LANDSBYGGARE OCH SKAPA KAMPANJER

Som en del av kampanjen har bilder tagits och filmer gjorts där Landsbyggarna porträtteras, ger sina bästa tips för att komma igång och en film som berättar hur vi kan hjälpa till att förverkliga idéer. Landsbyggarna representeras i kampanjerna av företag, fördelade över både bransch och område som alla på sitt sätt bidrar till regionens utveckling. Vi vill med kampanjen inspirera andra genom att visa de Landsbyggare som redan vågat ta steget, för att få fler att satsa på sin idé eller flytta till landsbygden för att driva sin verksamhet eller utveckla sin idé. Vårt call to action är: Alla som vill kan bli en Landsbyggare, och
när man väl har bestämt sig ska man kontakta oss.
Betrakta spridningen av ert Landsbyggare-koncept som kampanjer. Börja med en sommar- eller vinterkampanj med 5-10 Landsbyggare som porträtteras varje omgång. Därefter kan ni göra hur många kampanjer som helst beroende på budget. Det går självklart bra att återanvända en vinterkampanj även vintern därpå. Men en rekommendation är att skapa minst två kampanjer för att ge en bredare bild av möjligheterna på Landsbygden.

DISTRIBUTIONSMIX

En kampanj består av ett antal filmer (se landsbyggarekoncept.se), därtill kommer bilder och
texter av olika slag. Följande distribution bör ingå i en kampanj:

Facebook – Landsbyggareporträtt i bild och text – Samtliga filmer

Instagram – Samtliga korta filmer – Stories– Låna ut kontot en vecka per Landsbyggare
i kampanjen

Opinion/artiklar – Debattartiklar, en-två per kampanj – Artiklar ”Framtidens landsbygd”, minst två per kampanj – Pressrelease, en per kampanj

BOOSTA OCH ANNONSERA 

Både på Facebook och Instagram kan du annonsera för att nå ut med dina inlägg. För att annonseringen
ska fungera bra och för att du ska få fram relevant statistik behöver du ha ett business-konto på Facebook.
Om du inte redan har det, så skapa ett sådant innan du börjar. När du annonserar väljer du målgrupper i
admin-verktyget och ser till att kampanjen får stor spridning. En rekommendation är att göra tre annonser
och se vilken som ger mest resultat (mäts i antal interaktioner, alltså klick eller delningar). Efter ett en
vecka kan du plocka bort de två annonser som ger minst resultat och öka budgeten på den som ger mest. På
landsbyggarekoncept.se finns ett exempel på distributionsplan som du kan inspireras av för att skapa din
egen

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

PÅVERKAN – GÖR DIG HÖRD

Attitydarbete krockar ofta med debatt. För Landsbyggare är det viktigt att inte debattera i bemärkelsen att jämföra, att prata om vi och dem eller att skapa en polarisering. Det vill vi undvika. Vi vill också undvika att problematisera landsbygden, vilket många idag gör. Med problematisera menar vi hur landsbygden ofta lyfts genom att påvisa svagheter och problem som sedan slätas över med vackra bilder.

För att alla de som har en dröm om att bo på landsbygden ska förstå att det går – fastän de kanske inte tror det – måste vi visa attraktiva och verkliga bilder av landsbygden samt ta vara på den digitala värld vi lever i idag. Syftet med vårt påverkansarbete är att fler ska tro på landsbygdens möjligheter och fler ska vara goda ambassadörer för den landsbygd vi menar finns.

PLATSVARUMÄRKET SKA STÄRKA ATTITYDEN

Projektet Landsbyggare är ett platsvarumärkesprojekt som i grunden kan lyfta vilken plats i Sverige som
består av landsbygd. Vårt stora gemensamma mission är att vi måste jobba med attityder. Detta kan göras
på olika sätt och hos er kanske det finns andra och annorlunda sätt att göra det på. I ert arbete måste den
attitydpåverkande insatsen hela tiden finnas med. Vikten av att skapa ett engagemang på hemmaplan
som ska leda till att många ambassadörer talar gott om just er landsbygd skapar i sin tur ett intresse. Detta
tillsammans med mer traditionella påverkansmedel ger effekt.

FRAMTIDENS LANDSBYGD 

Alla som vill får vara med och skriva om sin positiva syn av landsbygden. Landsbyggarna själva så klart,
men också debattörer, politiker, företagare, ideella och bara de som vill säga något viktigt. Gör en lista på
de du vill ska beskriva framtidens landsbygd. Sedan kontaktar du dem via mail eller telefon och berättar om
projektet och om de kan tänka sig vara med. Skicka gärna med tips och önskemål om vad de skulle kunna
skriva ut och poängtera hur en landsbyggare debatterar (se inledningen i detta blad). Välj gärna några kända
personer. Se exempel på Framtidens landsbygds-artiklar på landsbyggarekoncept.se EXEMPEL

DEBATTARTIKLAR

På opinionssidorna i tidningarna finns möjlighet att komma ut med budskapet om Landsbyggare. Här
gäller dock att ha en balans mellan att debattera genom att ifrågasätta någon eller något och att jobba med
att förändra attityder. Två exempel på debattartiklar finns på landsbyggarekoncept.se EXEMPEL

POLITIKERBESÖK

Bjud in er själva och några Landsbyggare till era riksdagspolitiker. Få dem att intressera sig för
Landsbyggare och att bli goda ambassadörer. Uppmuntra dem att prata om Landsbyggarna, att besöka
Landsbyggarna och att lyfta detta vid alla tillfällen som möjlighet ges. De brinner ofta för sin hembygd och
vill ha goda exempel på människor som gör aktiva val och är entreprenörer

LANDSBYGDSKONFERENSER OCH LANDSBYGDSRIKSDAG 

Leader Höga Kusten brukar delta vid regionala och nationella landsbygdkonferenser för att göra vår röst
hörd, att visa vilka häftiga Landsbyggare vi har. Kanske blir vi fler som åker på till exempel landsbygdsriksdagen framöver, då samordnar vi oss och våra budskap. Att arbeta med goda exempel och attityd brukar vara
attraktivt att prata om på konferenser. Leader Höga Kusten har en del presentationsmaterial som ni gärna
får ta del av. Och kom ihåg, film underlättar och skapar fokus samt ger mycket budskap på kort tid på sådana
här tillställningar.

MARKNADSFÖRING AV LANDSBYGGARE-DAGEN

Ta fram en lista över alla företag ni vill ska delta. Använd er av näringslivskontoren i er region, de som är
involverade i ert projekt och andra organisationer ni samarbetar med. Utifrån listan marknadsför ni Landsbyggare-dagen med hjälp av följande aktiviteter:

◾En kort “filmteaser” med uppmaning om ”save the date”.
◾Inbjudan som pdf med program och anmälan som skickas via era partners.
◾ Film för sociala medier som annonseras mot målgrupper företagare/entreprenörer.
◾ Event på facebook som annonseras mot målgrupper företagare/entreprenörer.
◾ Personliga kontakter; hör av er till de ni känner via mail, sms, Messenger och telefon.
◾Var på: säg att du gärna vill att de kommer, ring tillbaka och kolla, erbjud dig att anmäla dem.
◾ Se även till att ha en filmare på plats som intervjuar deltagare och dokumenterar dagen. Detta gör det lättare att marknadsföra kommande event och bygger varumärket.

Leader Höga Kusten har genomfört flera Landsbyggare-dagar, den första redan i juni 2017 och därefter en
varje år. Att förlägga evenemanget på sommarhalvåret har upplevts positivt, eftersom det funnits möjlighet
att vara både inne och ute, och för att det därigenom är enklare att skapa en avslappnad, skön miljö.

TIPS: RAMA IN EVENTET

Tryck gärna upp banners och beachflaggor med Landsbyggaredagen för att bygga varumärket och känslan av ett event 

 

 

Tack för orginaltexten Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

HUR KAN VI HJÄLPA DIG?

Vi på Leader Aktion Österbotten arbetar dagligen för att stödja landsbyggare och vi kan hjälpa dig att förverkliga just din dröm. Hoppas du har blivit inspirerad och vågar ta första steget genom att höra av dig till oss. Vi hörs!

Mathias Högbacka, Verksamhetsledare

+358 40 183 8653
mathias.hogbacka@aktion.fi

TA KONTAKT, VI HJÄLPER DIG!